دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
تعداد مقالات: 8
تحلیـل محتوای عقل قرآنـی و مقایسه آن با عقلانیت
دوره 2، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، صفحه 3-24
چکیده
در این مقاله توصیفی- تحلیلی، «عقل قرآنی» با «عقلانیت نوعی»، «هنجاری»، «کلنگر» و «ابزاری» مقایسه شده است. جهت مقایسه از طریق «تحلیل محتوا» به سوالات مقدماتی ... بیشترموقعیت واژهی شیء در کتاب خدا
دوره 2، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، صفحه 25-46
چکیده
در شناخت خداوند، شناخت رابطهی خدا با مخلوقات و شناخت رابطهی مخلوقات با خداوند، پارهای از واژهها تواناییهای زبانی، معنایی، شناختاری و نفس الامری ویژهای را دارند. یکی از این واژهها، واژهی ... بیشتراصول اقتصادی دوره اخیر رسالت (پس از فتح مکه) با نگاهی به آیات سوره مائده و توبه
دوره 2، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، صفحه 47-64
چکیده
سورههای توبه و مائده حاوی مهمترین دستورات ثابت اسلام از جمله امور اقتصادی در دوره گسترش اسلام است. تأمل در محتوای آن برای شرایط فعلی جامعه ایران که در پی بهره گیری از تجربه صدر اسلام است مفید است. سؤال ... بیشترنقد رویکرد جاری و بازتقریر اعجاز علمی قرآن با ملاحظه علوم تجربی
دوره 2، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، صفحه 65-82
چکیده
بخش عمده تلاشهای اعجازشناسانه قرآن در طول تاریخ و مخصوصاً سدههای اخیر مصروف به نشاندادن این بوده که یک امر علمی جدید را قرآن قرنها قبل، پیشبینی کرده ... بیشترمنزلت جانشینان پیامبر۶ در پرتو واژهشناسی «أهل»، «آل» و «أهل بیت» در قصص قرآن
دوره 2، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، صفحه 83-100
چکیده
در قصص قرآن، سه واژه قریب المعنی «أهل»، «آل» و «أهل بیت» در مورد خاندان نبوت، به کار رفته است؛ در احادیث واژه "عترت" نیز آمده است که از حیطه بررسی قرآنی خارج است. در این مقاله با بررسی دقیق ... بیشتردلایل اصالت وحی قرآنی از منظر قرآن: بازاندیشی در تفسیر قطعات تحدّی
دوره 2، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، صفحه 101-132
چکیده
در چند موضع از قرآن، به مخالفان پیامبر۶ پیشنهاد شده است، اگر در ادعای افترا بودن قرآن صادقند، سخنانی همانند قرآن بیاورند. این قطعات قرآنی به «آیات تحدّی» موسومند. در کلام اسلامی و به تبع آن در ... بیشترروش طـرح مفهـوم ربوبّیت در قـرآن (نمونه موردی: پنج سوره ابتدای نزول)
دوره 2، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، صفحه 133-154
چکیده
قرآن کریم ارزندهترین منبع اثرگذار بر همه ابعاد جامعه بشری است و با نظم و سبک ویژه خود، اولین مخاطبان خود را دچار تحولی ماندگار کرد. این تحول معلول همبستگی محتوا و روش قرآن بود و با نزول تدریجی قرآن رابطه ... بیشترباز خوانی قاعده نفی سبیل
دوره 2، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، صفحه 17-30