مقاله حاضر به بررسی دو مقوله مهم توحید ربوبی و توحید بندگی از دیدگاه عرب جاهلی و چگونگی تغییر دیدگاه آنان توسط قرآن میپردازد. این بررسی به جهت شناخت روش قرآن در طرح مسأله توحید است. بدین منظور ابتدا ...
بیشتر
مقاله حاضر به بررسی دو مقوله مهم توحید ربوبی و توحید بندگی از دیدگاه عرب جاهلی و چگونگی تغییر دیدگاه آنان توسط قرآن میپردازد. این بررسی به جهت شناخت روش قرآن در طرح مسأله توحید است. بدین منظور ابتدا در گفتار اول به بررسی بینش و رفتار عرب جاهلی پرداخته تا با شناخت هرچه بهتر جامعه معاصر نزول، به میزان کم و کیف تحول آفرینی پیامبر اکرم9 در این جامعه دست یابد. سپس با به دست دادن دورنمایی از اوضاع جغرافیای سیاسی و اجتماعی جامعه عرب پیش از اسلام، و وضع دینداری و شرک در آن زمان و نقش باورهای غیرتوحیدی بر زندگی مردم، به بررسی شیوه تأثیرگذاری پیامبر اسلام بر این جامعه میپردازد.
در گفتار دوم به شیوه برخورد خداوند با بینش جاهلی پرداخته شده است و با توجه به عمومی بودن این موضوع در همه قرون، با توجه به آیات قرآن، به جستجوی محوری ترین مسأله در دعوت انبیای الهی پرداخته که همان توحید بندگی است. البته انبیای الهی ابتدا به تثبیت ربوبیت الهی که مقدمه توحید بندگی است، پرداختند و این مسأله حجم وسیعی از دعوت انبیا را به خود اختصاص داد. قرآن کریم نیز همین روش را در تحول جامعه در صدر اسلام پیگیری کرد و با تأکید بر مسأله ربوبیت در سورههای آغاز نزول، طرحی را برای تثبیت ربوبیت در جامعه صدر اسلام داشت.
در قرآن عقیده تثلیث مسیحیان، به عنوان مصداق روشن غلو اعتقادی بیان شده است. قرآن با بیان معیارهای پدیده غلو ضمن توبیخ عقیده تثلیث، امت اسلامی را از خطر سقوط به ورطه غلو بیم میدهد. ازآنجا که در حوزه عقاید ...
بیشتر
در قرآن عقیده تثلیث مسیحیان، به عنوان مصداق روشن غلو اعتقادی بیان شده است. قرآن با بیان معیارهای پدیده غلو ضمن توبیخ عقیده تثلیث، امت اسلامی را از خطر سقوط به ورطه غلو بیم میدهد. ازآنجا که در حوزه عقاید تشیع، پدیده غلو در برخی زمانها و بعضی جریانهای شیعی ظهور یافته است در این مقاله با مراجعه به قرآن کریم معیارهای رفتارغلو آمیز درحوزه اعتقادات را به دست میآوریم. اگر چه نسبت غلو به همه جامعه تشیع نادرست است، اما به نظر میرسد رسوخ برخی عقاید غالیان در جامعه شیعی انکار ناپذیر است. با مراجعه به قرآن کریم و درس گرفتن از سرگذشت مسیحیت، مذهب تشیع در برابر خطرغلو بیمه میشود.
مثال زدن یکی از قالبهای ادبی و رایج بشری به ویژه در بین عرب زبانان است که قرآن کریم نیز از این قالب ادبی استفاده کرده است. در این نوشتار سعی برآن استکه برخی از استعارههایی که در امثال قرآنی وجود دارد ...
بیشتر
مثال زدن یکی از قالبهای ادبی و رایج بشری به ویژه در بین عرب زبانان است که قرآن کریم نیز از این قالب ادبی استفاده کرده است. در این نوشتار سعی برآن استکه برخی از استعارههایی که در امثال قرآنی وجود دارد و رنگ و بوی فرهنگ عرب زمان نزول را دارد، شناسایی شود و ثابت گردد که هرچند قرآن کریم قالبهای زبانی و صنایع ادبی رایج در ادبیات عرب را به کار برده و از فرهنگ و آداب و رسوم عرب جاهلی زمان نزول بهره برده است، ولی متأثر از آنها نبوده است، بلکه با استفاده ابزاری از آن صنایع و آداب، مفاهیم بلند و پیامهای ژرف خود را بهتر و به زبان آنان بیان کرده است، که از محاسن قرآن به شمار میرود. این معانی نورانی هر چند در لغت و زبان محدود به عرب زبانهاست، امّا چنان عمیق و حکیمانه است که برای همه عصرها و نسلها با همه پیشرفتها و نوآوریها هماره سعادت بخش و رهنماست.
ابنعاشور از اندیشمندان بزرگ شمال آفریقا است. وی مالکی مذهب، اشعری مسلکِ متأثّر از محمد عبده، احیاگر علم مقاصد الشریعه، متخصّص درعلوم مختلف، ادیبی چیره دست و مفسّری صاحب سبک و در عین حال متعهّد به ...
بیشتر
ابنعاشور از اندیشمندان بزرگ شمال آفریقا است. وی مالکی مذهب، اشعری مسلکِ متأثّر از محمد عبده، احیاگر علم مقاصد الشریعه، متخصّص درعلوم مختلف، ادیبی چیره دست و مفسّری صاحب سبک و در عین حال متعهّد به سلف به حساب میآید. «التحریر و التنویر» تفسیری جامع، با روش اجتهادی و رویکرد ادبی، مبتنی بر ظریف ترین نکات بلاغی، دربردارنده آراء بسیار و از تفاسیر پر مغز اهل سنت به حساب میآید. یکی از موضوعات مطرح در حوزۀ بررسی مبانی و اندیشههای تفسیری، کاوش در ابعاد مختلف زندگی مفسّر و آثار و ابعاد وجودی شخصیت وی است. هویت و شخصیت مفسر به عوامل گوناگون علمی، تربیتی، جغرافیایی و تاریخی آنان وابسته است. در این مقاله به بررسی شخصیت علمی اجتماعی ابنعاشور خواهیم پرداخت.
جنبه اخلاقی و عقلانی آزمون ابراهیم7 در ماجرای ذبح فرزندش اسماعیل7 را از ابعاد مختلفی میتوان بررسی کرد. در این میان دیدگاههای عقلگرایی افراطی و ایمانگرایی، نمیتوانند برداشت درستی از این ماجرا ...
بیشتر
جنبه اخلاقی و عقلانی آزمون ابراهیم7 در ماجرای ذبح فرزندش اسماعیل7 را از ابعاد مختلفی میتوان بررسی کرد. در این میان دیدگاههای عقلگرایی افراطی و ایمانگرایی، نمیتوانند برداشت درستی از این ماجرا داشته باشند و هرکدام، طبق مبانی خود، به نحوی این عمل ابراهیم7 را مخالف عقل و اخلاق اعلام میدارند، از یک سو طرفداران عقلگرایی این ماجرا را ناهماهنگ با دادههای عقلانی دیده و دربرابرآن به شدت موضعگیری میکنند و از سویی دیگر ایمانگرایان نیز عقل و ایمان را در تعارض و تضاد با هم میبینند و ایمان را ترجیح میدهند. رویکرد انتقادی نیز با گذار از ایمانگرایی و عقلگرایی افراطی زمینه فکری مناسبی را برای ورود به ایده عقلگرایی معتدل مهیا میسازد و در نهایت، تنها رویکرد عقلگرایی معتدل است که میتواند عدم تعارض عقل و ایمان را در این ماجرا اثبات کرده وغیراخلاقی نبودن عمل ابراهیم7 را ثابت کند. بنابراین، دیدگاه، بندگی و تسلیم محض بودن ابراهیم7 و فرزندش اسماعیل7 عین عقل و اخلاق است، چراکه هر دو برمبنای اهل خرد، به حد و حدود داشتن عقل و ناتوانی آن در شناخت کامل حقایق هستی واقفند و میدانند که حقیقت این فرمان الهی از محدوده ادراک عقلی آنان فراتر است. ازاینرو از سرتدبیر و آگاهی، تسلیم امر الهی شده جهت اجابت امر محبوب که از جان گرانقدرتر و از هر امر مقدسی مقدستر است از خود و داشتههای خود میگذرند تا این سرسپردگی را به اوج رسانده و صدق خود رادر وادی بندگی عیان گردانند.
نوشتار حاضر به بررسی سیر تفسیری آیه 34 سوره نساء از دیدگاه برخی از اندیشمندان معاصر میپردازد. این آیه که به آیه قیمـومیت نیز شـهرت دارد، دارای واژههایی است که در طی قرون متـمادی گذشته تا به حال دستـخوش ...
بیشتر
نوشتار حاضر به بررسی سیر تفسیری آیه 34 سوره نساء از دیدگاه برخی از اندیشمندان معاصر میپردازد. این آیه که به آیه قیمـومیت نیز شـهرت دارد، دارای واژههایی است که در طی قرون متـمادی گذشته تا به حال دستـخوش تغییراتی شده است که هرکدام از مفسرین متنـاسب با شـرایط زمان و مـکان و وضـعیت اجتماعی و فرهنگی خویش، برداشتهایی را ارائه کردهاند.
در این جا به بررسی این آیه از دیدگاه سه تن از شخصیتهای معاصر پرداخته و علل و عوامل تفسیری آنان را بررسی خواهیم کرد.