نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشآموخته کارشناسی ارشد معارف قرآن دانشگاه مفید، قم، ایران.
چکیده
چکیده
در این مقاله اثبات میشود که ترتیب آیات در سورههای قرآن موجود، به همان ترتیبی است که پیامبر(ص) تلاوت فرموده اند و این قرآن بدون کوچک ترین تغییر و جابهجایی در ترتیب آیات، به وسیلهی نظارت، حفظ و کتابت توسط عموم مسلمانان، و همچنین با حفظ امانت داری که ایمان در دل و روح آنان دمیده بود، سینه به سینه، نسل به نسل و دست به دست به ما رسیده است.
در ادامهی این مطلب چگونگی توقیف پیامبر(ص) در ترتیب آیات در سورهها مورد بررسی قرار میگیرد و ثابت میشود اصل در چینش و جایگذاری آیات در سورهها «توقیف بر ترتیب نزول» وجز آن استثنای در ترتیب نزول و به توقیف پیامبر(ص) است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A review of the order of the Qur’an verses
نویسنده [English]
- Younes Golmohammadi
Master of Science in Quran Education Mofid University, Qom, Iran.
چکیده [English]
It is proved in this paper that the order of the verses in the existing Qur'an Surahs is in the same order as the Prophet (PBUH) recited, and this Qur'an has reached us without the slightest change in the order of the verses through the supervision, memorization, and writing by all Muslims, as well as with trustworthiness which faith has risen in their hearts and souls; it has been passed to us chest to chest, generations to generations, and hands to hands.
In continuation of discussion, the quality of the order of the verses based on tawqeef[1] (something which is based on revelation [and not open to ijtihaad]) is considered and it is proved that the principle in the arrangement and order of verses in the Surahs is tawqeef (which is based on the revelation) and except that is the exception in the order of descent is tawqeef of Prophet (PBUH).
[1]. The meaning of “tawqeefi” is that it was dictated by the order of the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him).
کلیدواژهها [English]
- the order of the verses
- the chronological order of the revelation
- the collection of Quran
- tawqeef and ijtihad
- باقلانی، ابوبکر محمد بن الطیب، الإنتصار للقرآن، عمان، بیروت، دارالفتح، دارابنحزم،1،1422 / 2001.
- خوئی، سید ابو القاسم، البیان فی تفسیر القرآن، قم، موسسه احیاء آثار الامام الخوئی، بینا، بی تا.
- رامیار، محمود، تاریخ قرآن، تهران، امیر کبیر، 3، 1369.
- زرقانی، محمد عبدالعظیم، مناهل العرفان فی علوم القرآن، بیجا، داراحیاء التراث العربی، بینا، بیتا.
- زرکشی، محمد بن عبد الله، البرهان فی علوم القرآن، بیروت، دار المعرفه، 1، 1410 / 1990.
- زنجانی، ابو عبد الله، تاریخ القرآن، تهران، منظمه الاعلام الاسلامی، بی نا، 1404.
- سجستانی، ابو بکر بن ابی داود، کتاب المصاحف، القاهره، الفاروق الحدیثه للطباعه والنشر، 1، 1423 / 2002.
- سیوطی، جلال الدین، الإتقان فی علوم القرآن، بیروت، دار الکتاب العربی، 2، 1421/ 2001.
- سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم، کتابخانه آیهالله مرعشینجفی، بی نا، 1404.
- طباطبائی، سید محمد حسین، قرآن در اسلام، تهران، دار الکتب الاسلامیه ، 2، 1353.
- طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم، 5، 1417.
- طبری، ابو جعفر محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار المعرفه، 1، 1412.
- طوسی، محمد بن الحسن، الأمالی، قم، دار الثقافه، بی نا، 1414.
- عسقلانی، احمد بن علی بن حجر، فضائل القرآن، بیروت، دار و مکتبه الهلال، بینا، 2003.
- عیاشی، محمد بن مسعود، کتاب التفسیر، تهران، چخانه علمیه، بی نا، 1380.
- قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، تهران، انتشارات ناصر خسرو، 1، 1364.
- کرمانی، محمود بن حمزه، البرهان فی متشابه القرآن، المنصوره، دار الوفاء، 2، 1418 / 1997.
- مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، بی نا، 1403.
- معرفت، محمد هادی، التمهید فی علوم القرآن، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 2، 1386/ 1415.
- نکونام، جعفر، «بررسی جدیدترین نظریه درباره ترتیب آیات قرآن»، پژوهشهای فلسفی - کلامی، 1378، 1.
- نکونام، جعفر، پژوهشی در مصحف امام علی(ع)، رشت، کتاب مبین، 1، 1382.
- نکونام، جعفر، در آمدی بر تاریخ گذاری قرآن، تهران، نشر هستی نما، 1، 1380.
- واحدی، علی بن احمد، اسباب نزول القرآن، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1، 1411.
- هروی، ابو عبید القاسم بن سلام، فضائل القرآن، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1، 1426 / 2005.
ارسال نظر در مورد این مقاله