دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
کلیدواژهها = قرآن
تعداد مقالات: 16
نظام سازی دینی در جهان معاصر:بررسی امکان نظام اقتصادی مبتنی بر قرآن
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1400، ، صفحه 91-108
چکیده
امکان نظام اقتصادی مبتنی بر قرآن کریم از مباحثی است که ذهن برخی از محققان را به خود مشغول داشته است. بر این اساس این نوشتار به بررسی پاسخ سه مسئله نظام سازی قرآنی، وجود و عدم نظام اقتصادی در قرآن و در نهایت ... بیشترنظام سازی دینی در جهان معاصر: درآمدی بر تبیین نظاممند بودن اخلاق قرآنی
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1400، ، صفحه 109-138
چکیده
دربارۀ پیامهای اخلاقی قرآن دو نظریه وجود دارد: نظریۀ موافقت و نظریۀ مخالفت با نظاممندیِ اخلاق قرآنی. نظریۀ نخست به امکان نظاممند بودن این مفاهیم و فواید آن در ترسیم رهنمودهای اخلاقی میاندیشد و ... بیشتربررسی ارتباط جنسیت و میدان معنایی وحی در قرآن
دوره 8، شماره 2 ، آبان 1400، ، صفحه 267-290
چکیده
ریشه «وحی» در عربی عصر نزول قرآن فاقد ابعاد جنسیتی بوده است و با نزول قرآن مجید تحول معنایی گستردهای را آغاز میکند. در دانش کلام این واژه به نوعی تخصیص معنایی یافته به بشر و سپس به انبیا و ارتباط ... بیشترتحلیلی زبانشناختیـتاریخی از معنای «تحریف» در قرآن و روند تحول معنایی آن پس از قرآن
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 141-162
چکیده
در قرآن چهار آیه هست که معمولا بیش از دیگر آیات برای اثبات وقوع تحریف لفظی (دستبُرد) در تورات مورد استناد قرار میگیرند؛ به این دلیل که در آنها فعل «یحرّفون» صراحتا در ارتباط با یهودیان به کار رفته ... بیشتربینامتنیت قرآنی و روایی در گلشن راز شبستری
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 19-40
چکیده
چکیدهمثنوی گلشن راز که مهمترین و مشهورترین اثر منظوم سعد الدین محمود شبستری عارف و شاعر اوایل قرن هشتم است، اثری مختصر و کوتاه اما در یک تعامل دو سویه قوی با بسیاری از متون ادبی و عرفانی قبل و بعد از ... بیشتربینامتنیت قرآنی و روایی در گلشن راز شبستری
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 19-40
چکیده
مثنوی گلشن راز که مهمترین و مشهورترین اثر منظوم سعد الدین محمود شبستری عارف و شاعر اوایل قرن هشتم است، اثری مختصر و کوتاه اما در یک تعامل دو سویه قوی با بسیاری از متون ادبی و عرفانی قبل و بعد از خویش است.بر ... بیشترمفهوم شناسی واژه موت با تأکید بر مؤلفههای معنایی آن در قرآن
دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 91-112
چکیده
یکی از مهمترین و کلیدیترین واژههای قرآن «موت» است. موت یا مرگ در منطق قرآن دارای معنا و مفهومی خاص است که برخی از علوم را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این واژه در بافت قرآن کریم ضمن حفظ معنای ... بیشترناسازگاری تحمیل دین با آیات پرشمار و تعالیم بنیادین قرآن مجید
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 21-38
چکیده
قرآن مجید در بارۀ تحمیل دین چه موضعی دارد؟ یک پاسخ مشهور این است که مطابق آیۀ «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ؛ در دین هیچ اجبارى نیست» (البقرة، 256) و یکی دو آیۀ دیگر تحمیل دین جایز نیست. اما کم نبودهاند، ... بیشترجایگاه رأی اکثریت در قرآن (با تأکید بر آرای آیتالله موسوی اردبیلی)
دوره 5، شماره 1 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 59-72
چکیده
از حقوق اساسی هر فردی در جامعه، آگاهی از شرایط کشور و مشارکت در تصمیمگیریهای کلان جامعه است، از آنجا که مشارکت سیاسی مستقیم در تمام امور جامعه برای آحاد مردم غیر ممکن است، این ضرورت باید از طریق مکانیزم ... بیشتراسلام، روح و گوهر دین در قرآن
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1396، ، صفحه 17-30
چکیده
آیا دین، روح و بدنی، یا مغز و پوستی یا گوهر و صدفی دارد؟ اگر چنین است روح و مغز و گوهر دین در قرآن مجید کدام است؟ سخن این نوشتار این است که روح و گوهر دین در قرآن مجید «اسلام»، یعنی تسلیم بودن در مقابل ... بیشتربررسی تطبیقی مصطلح قرآنی آیه و مصطلح کلامی معجزه: معجزه به مثابۀ یکی از اقسام آیه
دوره 4، شماره 2 ، مهر 1396، ، صفحه 31-54
چکیده
مفهوم واژۀ آیه به طور عام و آیات معجزه به طور خاص، موضوعی است که محقق دینی به هنگام جستوجوی ریشههای قرآنی معجزه، خود را با آن روبهرو میبیند. چگونه میتوان مفهوم قرآنی آیه را از میان کاربردهای این ... بیشترموضع قرآن در برابر غلو
دوره 3، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 21-38
چکیده
در قرآن عقیده تثلیث مسیحیان، به عنوان مصداق روشن غلو اعتقادی بیان شده است. قرآن با بیان معیارهای پدیده غلو ضمن توبیخ عقیده تثلیث، امت اسلامی را از خطر سقوط به ورطه غلو بیم میدهد. ازآنجا که در حوزه عقاید ... بیشتراستعارههای مثالهای قرآن و فرهنگ زمانه
دوره 3، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 39-52
چکیده
مثال زدن یکی از قالبهای ادبی و رایج بشری به ویژه در بین عرب زبانان است که قرآن کریم نیز از این قالب ادبی استفاده کرده است. در این نوشتار سعی برآن استکه برخی از استعارههایی که در امثال قرآنی وجود دارد ... بیشترشیوۀ برخورد قرآن با کتب مقدس یهود و نصاری
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1394، ، صفحه 65-80
چکیده
قرآن کریم نزولی تدریجی دارد و در دوران رسالت پیامبراکرم9 و با توجه به ویژگیهای جامعۀ آن روز و در بعضی از موارد، در پاسخ یا موضعگیری نسبت به حوادث و رویدادهای آن زمان، نازل گردیده است. بدون ... بیشتردلایل اصالت وحی قرآنی از منظر قرآن: بازاندیشی در تفسیر قطعات تحدّی
دوره 2، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 101-132
چکیده
در چند موضع از قرآن، به مخالفان پیامبر۶ پیشنهاد شده است، اگر در ادعای افترا بودن قرآن صادقند، سخنانی همانند قرآن بیاورند. این قطعات قرآنی به «آیات تحدّی» موسومند. در کلام اسلامی و به تبع آن در ... بیشترروش طـرح مفهـوم ربوبّیت در قـرآن (نمونه موردی: پنج سوره ابتدای نزول)
دوره 2، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 133-154